Kenmerkend aan een filosofische vraag is dat je het antwoord niet kunt opzoeken. Welk antwoord je geeft hangt af van je denkbeelden. Er zijn geen goede of foute antwoorden maar wel verschillende denkbeelden. Als groep onderzoek je deze denkbeelden.
In dit project gaan we niet alleen praten maar ook spelen om een vraag te onderzoeken. Na een gesprek worden denkbeelden die er leven uitgewerkt in spel waardoor deze zichtbaar worden.
Wanneer je kiest voor dit project werk ik drie keer met een klas en bereid ik de onderwerpen waarover gefilosofeerd wordt met de leerkracht voor. Daarmee kan er altijd aangesloten worden bij een thema dat speelt.
Filosofische uitspraken van kinderen van een groep 3, we filosofeerden op een kerkhof n.a.v. Kikker en het vogeltje van Max Velthuijs:
Het kerkhof is verleden omdat het al heel lang een kerkhof is.
Je bent kapot als je dood bent net als een robot. Doet de robot het niet, dan is hij dood. Net als een hart bij de mens.
Je zucht nog wel als je slaapt, als je dood bent niet.
Mag je tikkertje spelen en lachen na een begrafenis?
Mensen van de begrafenis vinden dat niet leuk, dan denken ze dat je het leuk vindt dat er iemand dood is.
Het is wel erg maar het mag wel, tikkertje spelen mag altijd.
Als je verdrietig bent en je gaat spelen dan wort je weer blij anders blijf je een jaar huilen.
Alles wat leeft kan dood gaan.
Stoelen kunnen niet doodgaan.
Alles wat leeft kan doodgaan en wat niet leeft niet
Stoelen zijn dode bomen
Bomen kunnen niet doodgaan want je ze altijd weer planten
Deze teksten werden voorgelezen bij een presentatie met tableaus.
Kosten: €220 per groep voor 3 x 60 min plus reiskosten vanaf Sneek